03/03/2018

Prikaz knjige u martovskom broju "Razbibrige"

Četvrti deo „Puta ka vrhu“ Zorana Radisavljevića

A MAG NA „R”

Anagram, kako to zagonetački zvuči… Još ako je na „R“ (što je inicijal autorovog prezimena), onda dobijamo istinsku magiju velikog maga enigmatike. A MAG NA „R”, eto anagrama od anagrama, kome je posvećen četvrti deo tetralogije „Put ka vrhu“, Zorana Radisavljevića - Zoradisa.

Pred nama je knjiga koja je velika idejama, sadržinom i dometima. Najnovija objava našeg kolege dolazi u pravi čas, da zaokruži ambiciozni i zavidni opus, kakav ima malo ko od evropskih, pa i svetskih enigmata. Nije se obrukao ni u postavkama i rešenjima na stranim jezicima, prevashodno engleskom. Uostalom, o svemu tome svedoče brojne nagrade i priznanja.

U prethodne tri etape autor se ogledao u sastavljanju rebusa, indirekata, čitaljki, šahovskih i logičkih problema, kvizova, ukrštenih reči i mrežastih zagonetaka, palindroma, pangrama, kriptograma, stihovnih zagonetaka. Naslovna strana knjige je svojevrsna piramida koja asocira na spomenike faraonima, što vispreni Novosađanin nije slučajno izabrao. Četvrtu u nizu piramida prokomentarisao je u predgovoru uvaženi kolega Dragan Nikolić.

Podsetimo da je Zoran rođen 1971. u Novom Sadu, da se pored zagonetanja bavi novinarstvom i šahom, da je proteklih godina stekao visoku reputaciju i da je ovenčan lovorikama. On nije samo autor, već i izdavač pomenute tetralogije, kojom na najbolji način potvrđuje zašto je enigmatika intelektualna delatnost na preseku matematike, književnosti i likovne umetnosti. Za ovo poslednje značajan doprinos dao je tehnički urednik Saša Vulić, koji je vešto prikazao zamisli autora. Među koricama se nalazi 19 poglavlja na 229 strana, sa velikim brojem ilustracija, portreta i crteža. Tiraž je skroman za ovakvo enigmatsko blago (150), stoga svaki primerak, izašao iz novosadske štamparije „Topolino”, zlata vredi.

Kao epilog, objavljen je Radisavljevićev tekst „Na kraju puta“ gde se obraća poštovanim čitaocima rečima: „Došli smo do kraja ne samo ove knjige, nego i jednog dugog putovanja, započetog 2013. godine, Ukoliko ste pratili od početka knjige iz serijala ’Put ka vrhu’ mogli ste da pobliže upoznate svet enigmatike i lepote koje se nalaze u njemu. Za početnike je to bila prilika da steknu nova znanja, za one iskusne da se podsete zbog čega su zavoleli enigmatiku. Kao kapetanu tog broda, meni je plovidba bila zadovoljstvo, mada talasi nisu bili potpuno mirni...“

Ko god zaroni u ponuđene zadatke i rešenja neće se pokajati, nego će se i te kako duhovno i saznajno obogatiti. Za hroničare pune ruke posla - Zoradis je sabrao 23 titule šampiona Srbije u raznim enigmatskim disciplinama, 23 nagrade „Gremi“ na najkvalitetnijem svetskom konkursu za anagramiste, ima i šampionske titule na tri TV kviza.

Budući da je nemoguće na ovom prostoru izložiti svu velelepnu građu, spomenimo da se u nizu briljantnih radova posebno izdvaja rekordna anagramna poema ALA SU TI MAESTRALNA DELA, napravljena od kompletnog teksta čuvene pesme Laze Kostića Santa Maria della Salute. Sveukupno - čak 2726 slova! Radisavljević se za ovu priliku slikao kraj spomenika Lazi Kostiću, što deluje pretenciozno, ali sasvim razložno i simpatično, jer Laza je bio novinar, predsednik udruženja sedme sile, a i Zoran je okusio taj hleb sa sedam kora. Kostićeva neostvarena ljubav zvala se Lenka, a Radisavljevićeva simpatija se zove Senka - razlika je u jednom slovu. Uporedo objavljene, te dve pesme predstavljaju skladnu celinu i daju književno-enigmatski užitak.

U knjizi možemo videti galeriju slavnih likova, uz odgovarajuće postavke i komentare (neke od tih anagrama dajemo uz ovaj prikaz), ali se meni učinila najsimpatičnija posveta roditeljima. Na 120. stranici čitamo: TAJ MI OTAC (rešenje: moj tatica) i ĆALAC I TI, I ZDRAVLJE VAS, meni ste bitni svaki čas (rešenje: Zlatica Radisavljević).

Daleko bi nas odvelo nabrajanje svih do genijalnosti uspešnih autorovih anagrama, pa ćemo za kraj navesti šta su o njemu napisali neki znalci i poklonici zagonetanja. „Autor je obogatio zagonetaštvo nizom dotjeranih, brižljivo komponiranih i temeljito pripremljenih zagonetaka“ (Boris Nazanski, urednik enigmatske revije „Kvizorama“). „Njegovi enigmatski podvizi ne iscrpljuju se samo u količini, kvalitetu i raznovrnosti umotvorina, već i u stalnom organizacionom radu, u saradnji sa ostalim enigmatičarima, kao i u preko potrebnoj popularizaciji enigmatike na jednom ozbiljnijem nivou“ (Damir Malešev, profesor filozofije, pesnik i muzičar). Međutim, najviše o autoru govori sama knjiga, rekao bih jedinstvena u tom žanru.
        Radomir MIĆUNOVIĆ

------------------------- antrfile -------------------------

Slavne ličnosti u anagramima